قطعات اجرا شده « به یاد ناصریا » :

 

ناصر عبداللهی علاوه بر اینکه خواننده مشهوری بود ، از میزان محبوبیت فراوانی در میان مردم و اهالی موسیقی نیز برخوردار بود. مرگ نابهنگام و پرسش برانگیز وی نیز باعث شد تا از دوران کما تا به امروز بیش از 45 قطعه به انحای مختلف به یاد وی اجرا شود که اتفاق ویژه موسیقایی در نوع خود قطعا در تاریخ موسیقی ایران بی نظیر است و تاکنون درباره هیچ هنرمندی این تعداد قطعه طی شش سال اجرا نشده است.

گفتنی است از دوران کمای خواننده تا به امروز تعداد  26 قطعه به یاد خواننده و یا درباره او اجرا شده است. همچنین سه قطعه نیز توسط خوانندگان به ناصریا تقدیم شده است.

14 مورد نیز آثارعبداللهی توسط خوانندگان مختلفی مورد بازخوانی قرار گرفته و اجرا کنندگان این قطعات را به وی تقدیم کرده اند.

یک مورد نیز حاوی ریمیکسی از آثار وی می باشد و همچنین در یک قطعه رپ نیز از ناصریا نام برده شده است.

اما جدیدترین قطعه ای که تا به امروز به یاد ناصر عبداللهی اجرا شده است ، اثری است تحت عنوان « ماه من » با صدای خواننده زنی به نام " یلدا " که به تازگی منتشر شده است. گفتنی است " مرجان " شاعر این قطعه می باشد و موسیقی اثر هم ساخته " امی " است. یادآور می شود یلدا دو سال پیش نیز با همین عوامل اثر دیگری را درباره ناصریا اجرا کرده بود.

نکته جالب توجه در مورد اجرای این قطعات مختلف این است که این آثار با صدای خواننده های مرد و زن ، چه در داخل و چه خارج از کشوراز میان طیف گسترده ای ازخوانندگان شناخته شده تا گمنام و کم تجربه  تهیه و ارائه شده است.

شایسته است آن تعداد از این قطعات که از کیفیت مناسبی برخوردارند و واجد شرایط انتشارند ، به ویژه قطعاتی که انحصارا به یاد وی خوانده شده است، در قالب یک یا دو مجموعه به صورت مجاز منتشر شوند.

 

رگزاری نهمین سالگرد درگذشت «ناصریا» در بندرعباس


صبح ساحل ، هنری -  مراسم نهمین سالگرد تولد اسطوره موسیقی جنوب پس از آسمانی شدندش 10 دی ماه به همت فرزندش (نوید عبداللهی) برگزار شد.نوید فرزند ارشد ناصریا در آیین یادبود پدرش ضمن تشکر از حضار بابت لطفی که به خانواده عبداللهی داشتند گفت: این اولین گرامی داشتی است که شخصا برگزار کرده ام و امیدوارم شروعی باشد برای اتفاقاتی بهتر.موسیقی جنوب بسیار غنی است و «قطب موسیقی» لقب شایسته ای برای این شهر است و تاریخ این موضوع را تایید می کند.وی در ادامه افزود: این گرامی داشت بهانه ای ست تا هنرمندان نسل قبل و نسل امروز در کنار هم جمع شوند، بندر عباس شهر هنرمند پروری است.نوید عبداللهی درخصوص ورودش به وادی موسیقی نیز تصریح کرد: فعالیت حرفه ای ام را در موسیقی آغاز کرده ام و تمام سعی و تلاشم را در راستای زنده نگهداشتن یاد و خاطر پدرم به کار خواهم برد. همچنین به مناسبت سالروز تولد پدرش سایت و تنها پایگاه رسمی اطلاع رسانی ناصر عبداللهی به آدرس www.nasseria.info رو نمایی کرد از مهمانان ویژه این برنامه می توان به استاد محمد علی بهمنی که اکثر کارهای زنده یاد ناصریا رو سروده اشاره کرد. ناصر عبداللهی 10 دی ماه سال 49 در محله سیدکامل بندر عباس چشم به جهان گشود.وی از 13 سالگی به موسیقی علاقه مند شد و فعالیت های هنری خود را از همان سنین نوجوانی در صدا و سیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان آغاز کرد.ناصریا فعالیت حرفه ای را از سال 74 آغاز کرد، سال 75 به همراه همسرش به تهران آمد و محمد علی بهمنی وی را به انتشارات دارینوش معرفی کرد. حاصل همکاری زنده یاد ناصر عبداللهی با این انتشارات دو آلبوم با عنوان های «عشق است» و «دوست دارم» بود.خواننده آهنگ «منو ببخش» آلبوم های بعدی خود را با نام های «ّبوی شرجی» ، «هوای حوا» و «ماندگار» را با انتشارات آوای نکیسا، و آخرین آلبومش «رخصت» را با همکاری انتشارات آوای مهر میهن منتشر کرد.ناصر در 18 سالگی با فهیمه غفوری ازدواج کرد که حاصل این پیوند سه فرزند با نامهای (نوید، نازنین ونامی) بود. نینا فرزند چهارم ناصر حاصل ازدواج وی با فاطمه فهیمی است.گفتنی است فرزند اول ناصریا راه پدر را در پیش گرفته و به زودی شاهد فعالیت های حرفه ای نوید عبداللهی خواهیم بود.ناصرعبداللهی در سوم آذرماه ۱۳۸۵ در بندر عباس به کما رفت. او پس از گذراندن ۲۷ روز در کما سرانجام در بیمارستان هاشمی نژاد تهران در روز ۲۹ آذر ۱۳۸۵ و در سن ۳۶ سالگی درگذشت و در زادگاهش، بندرعباس به خاک سپرده شد.


به مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت ناصر عبداللهی

دل من یه روز به دریا زد و رفت... / به مناسبت هشتمین سال درگذشت ناصر عبداللهی

هشت سال از روز آخرین وداع ناصر عبداللهی با دنیا و موسیقی می‌گذرد؛ خواننده‌ای با صدایی بم و دوست‌داشتنی که در زمان فعالیت حرفه‌ایش توانست بسیار محبوب شود.

۱۳۹۳ دوشنبه ۱ دی ساعت 14:21 

سرویس موسیقی هنرآنلاین: ناصر عبداللهی خواننده‌ای محبوب با صدایی بم و دوست‌داشتنی بود که در زمان فعالیت حرفه‌ایش توانست به خواننده‌ای محبوب بدل شود، اما گویا دست سرنوشت مدت زمان طولانی را برای وی در نظر نگرفت، چرا که ناصر در سوم آذرماه ۱۳۸۵ در بندرعباس به دلایل نامشخصی بیهوش شد و به کما رفت. او پس از گذراندن ۲۷ روز در کما سرانجام در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران در روز ۲۹ آذر ۱۳۸۵ و در ۳۶ سالگی درگذشت.

بعد از مرگ خاموش و غریبانه ناصر عبداللهی حاشیه‌سازی‌ها و شایعات سال‌های اخیر، همواره زخمی بر بدن خانواده و دوستداران وی می‌زد تا جایی که فرزند ارشد این خواننده گفته بود: هضم مرگ پدر به اندازه دست و پنجه نرم کردن با این شایعات برایش سخت نبوده است.

در سال‌های اخیر با توجه به تداخل سالگرد فوت این خواننده با ماه رمضان، مجوز برگزاری سالگرد برای وی صادر نشد تا حرف و حدیث‌های فراوانی در رسانه‌ها به وجود بیاید و سرانجام هم مجوز برگزاری صادر نشد.

هشت سال از روز آخرین وداع ناصر عبداللهی با دنیا و موسیقی می‌گذرد و به همین مناسبت دو یادداشت کوتاه از مهرداد نصرتی، رضا صادقی و همایون نصیری را در ادامه مطلب می خوانید:

رضا صادقی:
هر سال که به یلدا نزدیک می‌شیم یاد ناصر عبداللهی می‌افتم و صدای یلدائیش..آروم و صمیمی ...قبول دارین که کسی نتونست جاشو پر کنه؟ روحت شاد هم خون، هم شهری، هم صدا و رفیق.

مهرداد نصرتی: 
تو زندگیم تاثیرگذارترین فردی رو که دیدم و شناختم ناصر بود، من به حرف هیچ‌کس توجه نمی‌کردم و کار خودم را می‌کردم اما بعد از گذشت سال‌ها به شدت شیفته، افکار و رفتارش شدم. هیچ کس ندیدم حتی برای یک لحظه شبیه اون فکر کنه و حرف بزنه. برام عجیب بود با اینکه خیلی سالم و سرحال بود همیشه به فکر مرگ و رفتن بود، در تمام لحظه‌ها بهم می‌گفت ما خیلی زود از هم جدا می‌شیم و من میرم اما دوباره بر می‌گردم هنوز صداش تو گوش هست، این روزا خیلی‌ها به خودشون بهترین و بزرگترین و سلطان اولین و هزارتالقب بی‌دلیل میدن اما به جرات می تونم بگم که ناصر سلطان صدای ایران بود و یکی از بزرگترین و خاص‌ترین خوانندگان تاریخ این مرز و بوم هست و خواهد بود و نظیرش دیگه پیدا نمیشه
ناصرم
عزیز دلم
هنوزم چشمای تو مثه شبای پرستارس
هنوزم دیدن تو برام مثه عمر دوبارس
هنوزم وقتی میخندی دلم از شادی میلرزه
هنوزم با تو نشستن قد یک دنیا میارزه
بیست و نه آذر، سالگرد پر کشیدن رفیقم و به همه دوستدارانش تسلیت میگم

همایون نصیری: 
ناصر....
خدا رو شکر تنها چیزی که از ناصر در ذهنم ثبت شده همه خاطرات خوشی است، شاید فکر کنید به خاطر اینکه از دست دادنش اینجوری صحبت می‌کنم؛ ولی حقیقت این است که چه در کنسرت چه در ضبط یکی از خوانندگان استثنایی بود همیشه وقتی با دوستان دور هم هستیم دوستانی که جزو اولین گروه های همکار با ناصر هستیم افسوس می‌خوریم و کمبودش را شدیدا احساس می‌کنیم، بعضی اوقات با خودم فکر می‌کنم چرا همیشه هنرمندانی از قبیل ناصر که در حرفه خود یکی هستند زود از دست می روند؟

امیدوارم دیگر شاهد این چنین اتفاقات بدی نباشیم.

فریدون آسرایی:

ناصر عبداللهی ، چاووشی زمان خودش بود

فریدون آسرایی، ناصر عبداللهی را خواننده محبوب و محسن چاووشی زمان خودش توصیف کرد.
تصویر ناصر عبداللهی ، چاووشی زمان خودش بود

این خواننده پاپ محبوب، سالروز درگذشت ناصر عبداللهی را به خانواده او تسلیت گفت.

او ناصر عبداللهی را خواننده‌ای متفاوت با صدایی متفاوت توصیف کرد و گفت: صدای ناصر عبداللهی از دسته‌ی صداهای خاص و متفاوت بود. صدایی که تشخص خودش را داشت و در همان زمان هم به عنوان صدایی تازه مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

آسرایی با اشاره به تن و جنس صدای خاص این خواننده و سلیقه هنری‌اش در انتخاب ترانه‌ و ملودی اظهار داشت: «به نظرم ناصر عبداللهی، محسن چاووشی زمان خودش بود که تاثیر به سزایی در موسیقی پاپ بعد از انقلاب داشت.»

ناصر عبداللهی خواننده پاپ، کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و با معرفی محمدعلی بهمنی، شاعر بندرعباسی، توانست آلبوم‌های «عشق است» و «دوستت دارم» را با این انتشارات منتشر کند.

به گزارش خبرآنلاین، او بیشتر ترانه‌های آثارش را از میان شعرهای محمدعلی بهمنی انتخاب می‌کرد و خودش را تحت تاثیر ابراهیم منصفی می‌دانست. «ناصریا» از مشهورترین ترانه‌های این خواننده فقید است که در سال ۷۶ منتشر شد.

عبداللهی در سن ۳۶ سالگی و بعد از این که یکماه در کما بود، چشم از جهان فروبست.

هفت سال بدون ناصریا

امروز 29 آذر سالروز فوت «ناصر عبداللهی»:
هفت سال بدون ناصریا...
موسیقی ما - صبح امروز که خورشید طلوع کرد، هفتمین سال است که صدای ناصر عبدالهی به گوش نرسیده است. هفتمین یلدا را بدون حضور او سپری می‌کنیم اما همچنان یادش در ذهن ها جاودانه است. چه بی‌ریا و چه ساده صحبت می کرد، با چه گرمای خاصی از جنوب و مردمان میهمان نوازش می‌گفت، چه حالی می‌شد زمانی که از زادگاهش صحبت می‌شد، چه زیبا می‌شد تبسمش در هنگام ادا کردن گویش محلی. چه باید کرد وقتی به اطراف خود می نگریم اما او دیگر نیست در میانمان.
امروز، 29 آذرماه، هفتمین سالروز درگذشت ناصر عبدالهی است. درست هفت سال پیش در چنین روزی بود که در فضای مصلی قدس بندرعباس چیزی جز حزن و اندوه دیده نمی‌شد. مشتاقانی که از گوشه گوشه نقاط کشور برای آخرین وداع با صدای ماندگار جنوب خود را به بندرعباس، دیار همیشگی ناصریا رسانده بودند. از کودک و پیر، از زن و مرد، از دانشجو و کارمند و... در کنار هم با چشمانی خیس از دست دادن ناصر عبداللهی را باور نداشتند. این هنرمند، بامداد سوم آذرماه 85 در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس به دلیل مشکلات کلیوی و از کار افتادن کلیه‌ ای که عنوان شد، بستری شد و سپس به کما رفت. بعد از چند روز هم به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، منتقل و در بخش ICU این بیمارستان بستری شد و سرانجام یک هفته‌ی بعد به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد. وی، ظهر روز 29 آذر در حالی‌که تنها 37 سال داشت به دیار باقی شتافت و در زادگاهش بندرعباس به خاک سپرده شد. محمد علی بهمنی در پی درگذشت ناصر عبداللهی همان سال درباره‌ی فعالیت هنری این خواننده و آهنگساز گفته بود:«شناخت او روی شعر خوب بود و این واقعیتی است که باید به آن اعتراف کرد.» بهمنی خاطرنشان کرده بود: «او انسانی بود که موسیقی را خوب می‌شناخت، صدای خوبی داشت و حیف شد، می‌توانست این صدا رساتر بماند؛ اما دریغ!»

ناصر عبداللهی، دهم دی‌ماه 1349 در بندرعباس به دنیا آمد و تحصیلات خود را در بندرعباس گذراند و فعالیت‌های هنری خود را از سال‌های نوجوانی در صدا و سیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و امور تربیتی استان هرمزگان آغاز کرد. وی، کار حرفه‌ای را به طور جدی از سال ۱۳۷۴ خورشیدی آغاز کرد. در سال ۱۳۷۵ همراه با همسرش به تهران آمد. محمدعلی بهمنی، شاعر هرمزگانی و دوست نزدیکش، وی را به انتشارات دارینوش معرفی کرد، پس از آن آلبوم‌های ناصر را، این انتشارات ضبط و منتشر کرد. او چهاربرادر و یک خواهر دارد. ناصر در هیجده سالگی با "فهیمه غفوری" اهل بندرعباس، ازدواج کرد و حاصل آن سه فرزند (دو پسر و یک دختر) به نامهای نوید، نازنین و نامی است. نینا فرزند چهارم ناصر حاصل ازدواج او با "فاطمه فهیمی" است. عبدالهی در ترانه‌های خود از کسی تقلید نمی‌کرد و صدایی منحصر به فرد داشت. بیشتر اشعار ترانه‌های او از سروده‌های محمدعلی بهمنی بود. در کار موسیقی به گفته خود، تحت تأثیر سبک موسیقی "ابراهیم منصفی" بود.
طوری‌که در سال‌های آغازین کار هنری ترانه‌های منصفی را بازخوانی می‌کرد. پس از ارائه ترانه ناصریا منتقدان عبدالهی گفتند که این کاری اسپانیولی است و از ملودی‌های "جیپسی کینگ" برگرفته شده‌است، اما وی معتقد بود که چنین نیست، و این کار ریتم عربی دارد، ریتمی که بارها با سازهای دیگری نظیر عود، دهل، و دف نواخته شده‌ بود، اما تاکنون هرگز با گیتار نواخته نشده ‌بود، اما عبدالهی این کار را انجام داد. ملودی ترانهٔ ناصریا سال ۱۳۷۶ ساخته شد. شعر این آهنگ به گویش بندری است و به گفته عبداللهی، هدف از ساخت آن اعتراض ضد ظلم در جهان و نیز همدردی با ستمدیدگان جهان بوده ‌است.
بر اساس متن شعر ناصریا اگر کسی قصد یاری مظلومی را داشته‌ باشد پس از تحمل سختی بسیار و دشواری‌های این راه در پایان پیروز خواهد شد. او با خوانندن ترانه‌ای به نام «ناصریا» به شهرت دست یافت و از جمله آلبوم‌های او می‌توان به «عشق است»، «دوستت دارم»، «غزلک» و «بوی شرجی» اشاره کرد. این هنرمند همچنین ترانه‌هایی را درباره ائمه اطهار اجرا کرده که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «یا فاطمه بنت نبی» اشاره کرد.

شعری با گویش بومی که بر مزار ناصر خودنمایی می‌کند، به خوبی علاقه ناصریا را به بندرعباس و طرفدارانش نشان می‌دهد: بی تو ای بود و نبودم عمر یک لحظه بسن پهنه‌ی وسیع عالم بی‌تو بی‌مه قفسن

***ناصریا***
از او لحظه‌ای که قلبم بی خو قابل ایدونست دگه دل به غیر تو دلبسته باطل ایدونست

***ناصریا***
بی مه آواز خونت از تو خوندن آرزون هنرآفرین حضورت به ای عاشق آبرون

***ناصریا***
حنجرم اگیت اگه هزار دونگم بکنی اگه تو صدا ننینی موا گنگم بکنی

***ناصریا***
هرکه طالب صدامن تو صدا دنبال تون(خدا) بی تو از صدا شواتن در پی وصال تون

***ناصریا***
این هنرمند در بخش‌هایی از گفت‌وگویی مفصلی که در سال 80 در «کتاب ستارگان موسیقی پاپ» منتشر شد در ابتدا به تولدش در بندرعباس اشاره کرده و گفته بود: «دهم دی ماه سال 1349، ساعت 10 صبح، درشهر بندرعباس متولد شدم؛ در یک خانواده‌ی ساده، معتقد و هنردوست. یک خواهر و چهار برادر دارم و فرزند سوم خانواده‌ام. پدرم همواره احیا کننده‌ی موسیقی در خانه‌ی ما بود و درکنار تشویق ما برای پرداختن به موسیقی، قرآن را نیز سفارش می‌کرد و آن را با صوتی خوش تلاوت می‌کرد.»
عبداللهی درباره‌ی سال‌های نوجوانی‌اش هم می‌گفت: «تحصیلات خود را در بندرعباس گذرانده‌ام و از سال‌های نوجوانی در صدا و سیما، در حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی و امور تربیتی استان هرمزگان فعالیت‌های هنری خود را با اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی آغاز کردم. باید بگویم که در خانواده‌ای هنر دوست زاده شده‌ام و از همین رو تک تک افراد خانواده‌ام همواره در این زمینه حامی و مشوق من بوده‌اند.»
این هنرمند یادآور شده بود: «از هنگام کودکی تا زمان حاضر، ارتباطم با موسیقی به هیچ وجه قطع نشده است و می‌توانم بگویم که نخستین استادم در این زمینه، برادر بزرگ آقای "محمد طیب عبداللهی" بوده است. او به ساز ملودیکا مسلط بود و آن را به خوبی می‌نواخت. هنگامی که او سرگرم نواختن بود، ‌من با حرص و ولع عجیبی به انگشتانش خیره می‌شدم و با چشم و گوش فواصل موسیقیایی را درک می‌کردم و به خاطر می‌سپردم، از اینجا بود که با یک ساز واقعی آشنا شدم، هر روز که می‌گذشت، تشنگی‌ام بیشتر و عشق من به ساز و موسیقی افزون‌تر می‌شد. »
ناصر عبداللهی در پاسخ به اینکه چرا پاپ را انتخاب کرده است، گفته بود:«همانگونه که می‌دانید سبک‌های گوناگونی در موسیقی وجود دارد و هر کسی هم به فراخور ویژگی‌های فردی و شخصیتی‌اش به یک یا چند گونه از این سبک‌ها علاقه‌ی بیشتری پیدا می‌کند. من هم از این قاعده مستثنی نبوده‌ام و طبعم بیشتر پذیرای موسیقی پاپ بود.» این هنرمند معتقد بود: «موسیقی پاپ ایرانی، حرکت نوین و تازه‌ای است که پویایی دارد و به جرات می‌توان اذعان کرد که روند این حرکت تا بدین جا خوب بوده و توانسته است جایگاه ویژه‌ای میان جوان‌ها ایجاد کند. این حرکت در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی موفق بوده است و امیدوارم که سیر صعودی این هنر، خدای ناکرده به حرکتی نزولی بدل نشود.» زنده یاد ناصرعبداللهی معتقد بود برای پیشبرد موسیقی پاپ باید موارد زیر را در دستور کار قرارداد:« نظارت دقیق و کارشناسانه‌ در مورد این سبک، تبلیغ گسترده برای شناساندن جایگاه واقعی این سبک به مردم، سرمایه‌گذاری یا اعطای وام به هنرمندان مستعد و کارآمدی که توانایی مالی برای ارائه اثر خوب را ندارند. نقطه ضعف موسیقی پاپ این است که بستر مشخصی ندارد و از هم گسیخته است و نقطه‌ی قوت آن نزدیک بودن به سلیقه و خواسته‌های جوان ایرانی است که بخش عمده‌ای از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.»
این هنرمند در توصیه‌اش به هنرمندان جوان هم گفته بود:«جوانهای علاقه‌مند به کار در عرصه‌ی موسیقی پاپ، ابتدا باید مطمئن شوند که آیا واقعا به این نوع موسیقی علاقه‌مند هستند و یا فقط برای رسیدن به شهرت و معروفیت قصد فعالیت در این سبک از موسیقی را دارند. اگر صرفا به مورد دوم (شهرت) علاقه‌مند هستند، بهتر است که به دنبال این کار نیایند، چرا که به بیراهه خواهند رفت. اما اگر واقعا به این نوع موسیقی علاقه دارند، ابتدا باید با پشتکار‌، عزمی قوی و شکیبایی بسیار گام به جلو بگذارند.»
حال که پس از هفت سال به آن روز می‌نگرم، متوجه می‌شوم که برای هیچ یک از ما ناصر از یادها نرفته و فراموش نشده است، زیرا تا ابد صدای او در خانه‌های تمامی ایرانیان شنیده خواهد شد.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : جمعه 29 آذر 1392 - 00:05

برچسب ها: